Mi az a Second Life?

Bevezető

Többféleképpen lehetne megfogalmazni, mi is az a Second Life. Valaki játékként tekint rá, valaki egy szórakozási formaként.
Én a virtuális világ fogalmát szoktam használni, mivel valóban olyan, mintha egy másik világban lennél, melynek sajátos szabályai vannak… de ez a dimenzió teljesen párhuzamos a valósággal – mint egy kibertér – vagy mintha a Mátrixban bolyonganál…
Ha hasonlatot kellene találni: ha ismered a Facebook-ot, akkor a Second Life szabályszerűségeinek felfedezése gyerekjáték lesz. Szinte teljesen ugyanazok a szabályok… csak míg a Facebook egy weboldal, addig a Second Life egy 3D-s hálózati játékon alapuló program. A legfőbb lényege azonban mindkettőnél azonos: miszerint közösségen alapuló, a felhasználók által tartalommal megtöltött oldal/világ.

Mi a cél a Second Life-ban

Többen is úgy mondják: a Second Life-ban nincs cél! Persze, ennél nagyobb hazugságot ki se lehetne találni, mivel mindig van cél – de kimondott cél valóban nincs. A legtöbb ember, amikor elkezd vele ismerkedni, céltalanul bolyong – pedig az newbie-korszakban (az első 30 nap) a cél a program minél behatóbb megismerése, és hogy felfedezd magadban a kérdést: mi a célod a Second Life-fal. Ám amint megtalálod a célt, abban a pillanatban a nehézségeken is felülemelkedsz, és beleszeretsz a virtuális világba!
Vannak, akik már az elején tudják, mi a céljuk. Nekik nem is kell a newbie-korszak, nekik az elején a Second Life megtanulása a cél. Miután pedig már tudják azt, ami a fő céljukhoz elegendő, már el is kezdik áldásos tevékenységüket.
Mi is a cél tehát a Second Life-ban? Néhány célt most leírunk, de mint mondtuk: a lehetőségek száma végtelen. Azaz majdnem, de mindig van újabb és újabb lehetőség, melyet a lakók felfedeznek, és közhírré teszik…

A pénzkeresés, mint cél…

Szinte mindenki a pénzkérdést fedezi fel legelőször, és ezért az a legelső kérdésük: Hogyan lehet pénzt keresni! De mielőtt ebbe belemennénk, lássuk magát a fogalmat: Linden dollár!
A Linden dollár (röviden L$) a Second Life belső valutája. Persze, kérdezhetnénk, hogyan lehet belső valutája, amikor ez nem más, mint játékpénz. Nos, nem játékpénz, mert nemcsak vehetsz Linden dollárt, hanem eladhatsz is. Sőt – saját árfolyama is van, amit Lindenék szabályoznak a forgalom alapján, tehát… olyan, mintha tényleg pénz lenne. Egy virtuális pénz, melyet adhatsz és kaphatsz. Feltölthetsz a számládra és kivehetsz.
Ezért tartják sokan elsődleges célnak a pénzkeresést… de ez is olyan cél, hogy “rendben, keressünk pénzt, de hogyan?” De megint elterelem a szó, mert itt nem a hogyan a kérdés, hanem az, hogy mire kell a pénz.
Ha szimplán forgatni akarod a tehetségedet, mellékkereset miatt kívánsz foglalkozni a Second Life-fal, akkor tudnod kell, hogy a Second Life-ban csak azt tudod eladni, amire a valóságban is tehetséges vagy – azzal kereskedhetsz, amid van. Tehát meg kell ismerned a Second Life-ot, rá kell jönnöd, miben vagy jó, és csak aztán állhatsz neki virtuálisan vállalkozni!
Ha azonban csak azért akarsz pénzt keresni, mert avatárodat szeretnéd fejleszteni (ruhát venni neki, ékszert…), akkor javaslom az egyszerűbb utakat – játékok által lehet annyi pénzt keresni, hogy az apró igényeidet kielégítsd. Valamint vannak ingyen is nagyon jó avatár felszerelések… nem kell rögtön mélyen a zsebedbe nyúlni.

Közösségek és klubok

A Second Life egy közösségi “portál”, azaz a kommunikáción alapul. Sokan viccesen 3D-s chatnek nevezik, és nem véletlenül. A Second Life közösségei azért alakultak ki, hogy a közös érdeklődésű embereket összekovácsolja.
Hogy mi lehet az érdeklődés? A Second Life szeretetén kívül? Nos, a legtöbbször a zene szokott lenni, igazi közösségek a nációk közössége, mint pl. magyarok közösségei. De a művészet, oktatás, nyelvcsere-program, kereskedelem, játék alapján is alakulhatnak ki közösségek. Szóval elég szerteágazó.
A zenén alapuló közösségeket szoktuk kluboknak hívni, mert általában a zenehallgatás szokott itt zajlani. Klubokban mellesleg lehet pénzt is keresni (úgynevezett contesteken), sokan csak ezért látogatnak el egy klubba… de a tisztán zenei klubok se ritkák. A zene egy webrádión keresztül zajlik, mely lehet élő zene is, lehet a zenéről beszélgetni, de baráti kötődések esetén egészen komoly témákról lehet beszélgetni…

Játékok a játékban

Kiemelünk egy-két lehetőséget a Second Life-ban. Ilyen pl. a játék a játékban, mint pl. a szerepjáték, a paintball, a futball. Bizony a Second Life erre is teret ad, egyfajta fura játékplatformként.
A legismertebb játékforma a szerepjáték, igazából erre találták ki a Second Life-ot. Külön eszközöket gyártanak le hozzá, és mivel jelmezek készíthetőek/kaphatóak, egy igazi live szerepjátékba is csöppenhetsz, melyben az avatárod lehet a főszereplő. A helyszínt pedig nem kell elképzelni, azt a szervezők felépítik… ezeket a helyszíneket önmagukban is érdemes meglátogatni. Az igazi játékosok már saját szubkultúrában élhetnek, melyekbe bekerülni nagyon-nagyon nehéz – mivel igencsak belterjes közösségről van szó. Ők a Second Life-on belül is külön dimenzióban élnek, melynek a történelmét ők és a szervezők alakítják…
Különféle “sport” egyesületek is vannak, merthogy lehet virtuálisan focizni is, paintballozni, teniszezni, golfozni… Ezek mindegyik le van programozva az alkotók által, külön meg kell tanulni hozzá a szabályokat. Vannak olyan helyek is, amit külön azért hoztak létre, hogy az alkotók által felépített rejtvényeken kell átvágni magatokat, és átmenni a pályákon külön élvezetes.

Művészetek

A Second Life önmagában egy alkotóműhely virtuális tere – mivel a helyszíneket a lakók alakítják ki maguknak és látogatóiknak. Éppen ezért a jól sikerült helyeket külön reklámozzák a Second Life szervezői, az ilyen helyszínekre szinte mindenki el szeretne jutni legalább egyszer. Aki létrehoz egy művészetileg is korrekt helyszínt, az nyugodtan művésznek mondhatja magát. A 3D-s performance-ok és installációk mindegyike iszonyatos munkákba kerülnek, tehát igenis becsüljük meg a művészek munkáját!
Vannak persze olyan helyek is, ahol az egyszerűbb munkákat be lehet mutatni. Az ilyen galériák tulajdonosai megkeresnek különféle művészeket, hogy egyszerűbb képeiket vagy virtuális szobraikat megmutathassák a közönségnek.
Szóval nem hazudok sokat, ha azt mondom: a Second Life tulajdonképpen a művészeknek a kánaánja, csak találja meg az útját annak, hogyan kell itt alkotni!

Oktatás, kutatás és múzeumok

Sokan azt hiszik, az oktatás címszó alatt csakis a Second Life használatának oktatását értem. Nos, ez tévedés. A Second Life-ot mostanában a virtuális távoktatás helyszínének is mondják, ugyanis egyetemek külön oktatótermeket hoznak létre csakis a lehetőségek kihasználása miatt. Ilyen pl. az ELTE is, ahol Dr. Ollé János kutatja és oktatja a modern oktatás lehetőségeit. De nyelvet is lehet itt tanulni mindenféle nyelvcsere programok által…
Kutatók ezrei özönlenek be a Second Life-ba, hogy tanulmányozzák a virtuális és online életmód furcsaságait. Milyen közgazdasági modelleket fedezhetünk fel egy ilyen környezetben, milyen szociális hálózat fedezhető fel… Pszichológia, szociológia, közgazdaságtan, IT-technológia…
Virtuális múzeumok is vannak… Ha már nem tudunk ott lenni a valóságban, illetve a megfelelő korban, akkor virtuálisan el lehet látogatni abba a korba, arra a helyszínre.
Mint látod, ez csak néhány általunk felsorolt cél a Second Life-ban. Végtelen lehetőségek… mind-mind virtuálisan. Ha érdekel, ne habozz: vágj bele!

Hozzászólás